Toegekende projecten
Onderstaand is een overzicht van toegekende projecten
2022: € 62.200
Vonkt Leeuwarden: Ondersteuning expertise centrum voor levensbeschouwing voor niet declarabele activiteiten t.b.v. het Christelijk onderwijs. O.a. voor ontwikkeling van materialen en uitgebreide mediatheek t.b.v. het onderwijs in de volle breedte: van basisschool tot HBO.
Radio Frysteat van Alde Fryske Tsjerken. Radio Frysteat is een maatschappelijk en educatief project bestaande uit vijf expedities waarbij inwoners, schoolkinderen en toeristen op zoek gaan naar verhalen in en om vijf verschillende kerken in Noordoost Fryslân. Een selectie van vondsten en verhalen komt aan bod in een live-event: een radio show op locatie voor en door betrokkenen
Verus: Ontwikkelkosten pilot project narrative visitatie. Dit gezamenlijk initiatief vanuit Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit/TU Kampen en Verus heeft als doel christelijke scholen te ondersteunen en te faciliteren in het via collectieve reflectie en betekenisvolle dialoog doorlopend werken aan christelijke identiteit, gekoppeld aan kwaliteit van goed, vormend onderwijs. Doel van het pilottraject is om het hiertoe ontwikkelde instrument voor narratieve visitatie, de toepassing ervan en de achterliggende benaderingswijze in verschillende contexten te testen, evalueren en door te ontwikkelen.
De stichting Care for Sexuality: De stichting kiest voor een benadering om seksualiteit bespreekbaar te maken op basis van een aantal waarden: liefde, respect, zorg en veiligheid. Die hebben te maken met het mensbeeld dat je hebt en hoe je daar ook op dit terrein invulling aan wilt geven. Uit de aanvraag wordt duidelijk dat het niet alleen gaat om christelijk onderwijs, maar dat gekozen wordt voor een brede benadering. Er is een methode ontwikkeld (Veiligwijs) en daarnaast wil men webinarseries ontwikkelen en uit te voeren om het gesprek uit te breiden van school naar ouders en de jongeren.
Stichting MeerPrimair Hoofdorp:In deze stichting is een digitale methode ontwikkeld: “Wat een verhaal”. De methode is ontstaan omdat het schoolbestuur Meerprimair merkt dat (jong) volwassenen nauwelijks iets weten van de christelijke traditie die zo’n belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van ons land. Daar waar vroeger de Bijbelverhalen verteld werden in het gezin, in de kerk en op school is daar nu, in het geval, de school nog van overgebleven. Dan moet je als school duidelijke keuzes maken. Er is gekozen voor 48 bekende Bijbelverhalen + verhalen rondom de Christelijke feestdagen en niet zoals bij andere methodieken voor ook veel spiegelverhalen. Het Mariënburgfonds heeft bijgedragen in de kosten om liederen passend bij de digitale methode “Wat een Verhaal” te ontwikkelen.
2021: € 63.840
Vonkt Leeuwarden:
Ondersteuning expertise centrum voor levensbeschouwing voor niet declarabele activiteiten t.b.v. het Christelijk onderwijs. O.a. voor ontwikkeling van materialen en uitgebreide mediatheek t.b.v. het onderwijs in de volle breedte: van basisschool tot HBO.
Key of Education: Uganda school
Trainen van leraren in het omgaan met een methodiek Engels op scholen in Uganda.
Stichting Palludara, IJlst
Begeleidingstraject door Verus: Identiteit als Pedagogische opdracht. Stichting Palludara wil haar pedagogische opdracht en de wijze waarop deze in de scholen gestalte krijgt niet alleen verhelderen, maar ook duurzaam borgen. Op basis van de beschrijving per school en de duiding van de geleefde ervaring wordt onderscheid gemaakt tussen de feitelijke en wenselijke situatie. De discrepantie daartussen opent de mogelijkheid voor verder ontwikkeling. Vanuit het streven naar betrokkenheid en eigenaarschap groeien gedurende het proces, wordt beoogd dat eigenaarschap en collectief ervaren comptentie die in de organisatie worden belegd.
Oude Groninger Kerken: Schoolkerk Garmerwolde
Organisatie en begeleiding van de dialoog met als thema's religie, identiteit, burgerschap en diversiteit.
Scholen bezoeken de schoolkerk tentoonstelling Feest! in Oost en West. Ontdekkingstocht tussen feesten en tradities uit de hele wereld. Het programma is voor de hoogste klassen in het basisonderwijs en duurt ca. 1,5 uur. Daarna is voor in de klas lesmateriaal beschikbaar.
Ook brugklassen VO ontvangen en daarvoor lesmateriaal aanpassen.
2020: € 64.599
Edukans: World Teacher 2019 |
PKN: leskatern bij verhalenbundel Wat geloof je eigenlijk (Karel Eykman) |
Vonkt |
2019: 63.000,00
Unie/NZV voor onderzoek naar ontwikkeling methodiek VO |
Vonkt |
Kristlike Fryske Folksbibliotheek: útjefte Bernebibel |
Stichting Landelijke IKOS: ontwikkeling methodiek Kom in de Kring |
2018: € 49.850
Edukans: project World Teacher
Vonkt Leeuwarden: ondersteuning levensbeschouwing
IKOS onderzoek ontwikkeling methodiek
Kloosterweekend PCBO Tytsjerkseradiel
Kloosterweekend CBO Meilân
2017: € 72.960
Kloosterweekend PCBO Tytsjerkseradiel
Kloosterweekend CBO Meilân
Stenden: workshop
Stenden: muziekdidactiek
Knowledge for Children
Centrum voor Levensbeschouwing
2016: € 92.376
Centrum voor Levensbeschouwing
Knowledge for Children: Green Valey School
Edukans: World Teacher
Beautifull Kids Namibië
2015: € 82.450 |
Centrum voor Levensbeschouwing |
YFKE Lieteboek |
Verus: Van wie is de school |
Beautiful kids Namibië |
Edukans Onderwijsexpeditie |
Christelijke Schoolgemeenschap Gaasterland project Handel en Wandel |
2014: € 87.695 |
---|
Edukans onderwijsexpeditie |
Stichting Wereld ouders: 250 schooluniformen Mexico |
Stichting Palludara: identiteitsdag personeel |
Centrum voor Levensbeschouwing |
2013: € 85.000 |
Centrum voor Levensbeschouwing |
2012: € 7.000 |
Edukans onderwijsprojecten |
2011: € 103.000 |
Besturenraad onderzoek schoolconcept |
KFFB Bernebibel |
CVL ost Infodiensten |
CVL div projecten 2011 2012 |
2010: € 51.300 |
Centrum LV, assessm.identit.ontwikk. |
Centrum LV onderst.informatiedienst |
Prot Gem Workum, boek Gertrudiskerk |
2009: € 38.300 |
Tarissing, 100 jr Chr Ond Oudehaske |
Studentenpastoraat Leeuwarden |
Centrum Levensbesschouwing, documentatiecentrum |
Hasperschool Akkrum, identiteitscursus |
Achtkarspelen, boek monumentale kerken |
2008: € 49.250 |
De Muynck, dissertatie |
St. Joure/Lanjaral do Jari |
Centrum Levensbeschouwing, documentatiecentrum |
Kr. Frysk Selskip |
Ionabundel |
Lieten Taizé |
Studentenpastoraat Leeuwarden |
2007: € 35.000 |
Centrum Levensbesch. Levobieb |
Edukans, Onderwijs Expeditie |
Studentenpastoraat Leeuwarden |
2006: € 35.000 |
StudentenPastoraat Leeuwarden |
Centrum Levensbeschouwing |
Unie NZV Pabohandboek |
StudentenPastoraat Leeuwarden |
Unie NZV Pabohandboek |
St. Joure/Lanjaral do Jari |
Berttram, bijdrage proefschrift |
2005: € 29.076 |
Studenten Pastoraat L’den (slot) |
St.Joure/Laranjal do Jari |
Levob |
2004: € 50.608 |
Centrum voor Levensbschouwing |
Identiteitsproject ‘Eigen Gezicht’ |
CHN Mattheus Passion |
Fryske Akademy, proefschrift afronding |
Studenten Pastoraat Leeuwarden (2004) |
2003: € 26.418 |
CHN Mattheus Passion |
EduKans |
Studenten Pastoraat Leeuwarden (2003) |
De Bron, cd-project Mattheus Passion |
2002: € 14.213 |
CHN Mattheus Passion |
Studenten Pastoraat Leeuwarden (2002) |
KFFB |
Hendrik Pierson Leerstoel |
2001: € 24.959 |
St. Ninos Sancarlenos |
MIP project 2 scholen |
Studenten Pastoraat Leeuwarden (2001) |
2000: € 42.109 |
Ondersteuning Identiteitsproject PC primair onderwijs |
Studenten Pastoraat Leeuwarden (1999) |
Studenten Pastoraat Leeuwarden (2000) |
LEVO studiemiddag godsdienstonderwijs |
CHN Bachproject Johannes passion |
CD-project St.Liturgie Oec. Vieringen |